Edo-Tokyo Open Air Museum

Dag 8 i Tokyo (2014) tog vi tåget ut till Koganei och Edo-Tokyo Open Air Architectural Museum, eller Edo Tōkyō Tatemono En (Edo-Tokyo byggnads trädgård) som det heter på japanska. Detta är en typ av friluftsmuseum som öppnade 1993 som en del av Edo-Tokyo museet, Tokyos historiska museum, där man bevarar och visar äldre byggnader ur olika tider ur Japans historia.

Museet är verkligen värt ett besök om man gillar arkitektur eller bara japansk historia. Inträdet kostar ¥400 (ca 30 kr) och det ligger en bit ifrån centrala Tokyo med tåg. Vi gick från stationen, vilket tog ett litet tag men vi fick å andra sidan se lite av den fina stadsdelen Koganei på köpet.

På området finns ca. 30 byggnader, som flyttats från olika platser i Tokyo och rekonstruerats i parken. Alltifrån gamla hus från Edoperioden (1603-1867) till 1900-talsvillor i europeisk stil.

Både husen och de omgivande trädgårdarna är väldigt vackra, vissa i mer traditionell japansk stil och andra har tydlig inspiration från europa (liksom husen). Hela området är verkligen supermysigt och väldigt fint uppbyggt.

De flesta husen är från Mejiperioden (1868-1912). Vissa har tillhört framstående japaner och andra är ritade av kända europeiska arkitekter. En av de bästa sakerna med museet är att man inte bara får se alla vackra hus utifrån, man får dessutom gå in och se hur planlösning, inredning och möbler sett ut i husen.

Parken är uppdelad i tre zoner: västra zonen med historiska byggnader från blandade tisperioder och arkitektoniska stilar, centrum zonen med museets huvudbyggnad, utställningslokaler och lite större historiska hus, och så den östra zonen som är utformad som en stadsgata med affärer, ett publikt badhus och en bar.

I den östra zonen visar man också varor och verktyg som kunde finnas i affärer och barer. Det finns bland annat en sojabutik, en köksaffär, en blomaffär, en bar (där Kai blev serverad sake på låtsas, allt för fotot!) och ett badhus där man fick gå in och se hur det såg ut även inne i badavdelningen.

På mittenfotot (till vänster) kan ni se trädgårdsarbetare som klipper gräs och rensar ogräs, med extrem noggrannhet. Typiskt japanska trädgårdar! Och till höger är ingången till det publika badhuset. Så väldigt fint!

Tyvärr hade jag missat att tömma mina minneskort innan besöket, så på slutet blev det lite dåligt med plats för foton och jag blev tvungen att sålla bort några foton på plats. Vilket är lite tråkigt nu, när jag märker att jag missat vissa saker. Men men, ni får försöka besöka Edo-Tokyo Open Air Architectural Museum om ni får möjlighet och se allt med egna ögon.

Efter vårt besök promenerade vi tillbaka mot stationen, åt lite indiskt och tittade på hus. Min iPhone hade i alla fall plats för lite fler foton, som tur var. Eftermiddagen spenderade vi sen i Akihabara

- translation -
On our 8th day in Japan we visited the Edo-Tokyo Open Air Architectural Museum to look at old Japanese architecture and historical buildings.

Packning pågår

Idag har vi hängt hemma hela dagen och planerat och taggat inför Japan! Kai hämtade ner våra resväskor från vinden så nu har jag börjat lägga fram kläder, skor och annat som ska med. Det är alltid lika spännande att packa tycker jag, då känns det lite mer på riktigt och att det snart är dags att flyga iväg. Men också svårt, man packar ju jämt för mycket och gärna "fel" grejer som man sen ändå inte använder. Men denna gång har jag försökt att tänka igenom vad jag kommer vilja ha på mig, så förhoppningsvis blir det bra. Tror dock att de kommer vara svalare än jag hoppats, så någon extra tjocktröja får jag nog packa ner.

Så här såg vår packning ut när vi reste hem från Tokyo förra våren, en hel del inköp som skulle få plats. Men det gick! Vi lyckades ju till och med klämma ner en stor kartong med vår japanska riskokare i min väska. Det blir nog en del shopping även i år, så lite plats kvar i väskan får vi försöka att ha.

Idag är det 5 dagar tills vi flyger från Köpenhamn, och 6 dagar tills vi landar i ett blommande Japan. Jag hoppas verkligen att vi får se Tokyo i full blom, men fasar lite över att körsbärsblommorna slog ut redan denna vecka och att vi kommer precis lagom tills att hanami är över. Men vi är glada ändå! Dessutom planerar vi ju lite dagsutflykter utanför Tokyo där blomningen är lite senare. Vi är i alla fall supertaggade på att resa till Japan igen!

- translation -
Today we've been planning and packing for Japan, only 5 days left! Hopefully Tokyo is still in full bloom when we arrive.

Kamakura del III (dag 7)

Eftersom vi spenderade en heldag i Kamakura hann vi med att se en hel del olika tempel, trädgårdar och helgedomar. Därför kommer här sista delen från vår utflykt till Kamakura 2014.

När vi nöjt oss med att hänga vid Tsurugaoka Hachimangū gick vi längs dankazura, ett promenadstråk som går från helgedomen ner till havet. Vägen omges av sakuraträd, och detta ska vara en av Kamakuras populäraste plaser för att se på sakura under hanami. Men vi var här lite för sent som ni ser och de var redan överblommade, men istället fick vi åtminstone promenera ganska avskilt.

Vi gick genom de lite mer centrala delarna av Kamakura och tog oss mot Kōtoku-in, ett buddhisttempel som är känt för sin stora Buddha-staty i brons.

Kamakuras Daibutsu (stor Buddha) är en av de mest kända Buddha-statyerna i Japan och är den näst största (13,35 m) bronsstatyn av Buddha efter Daibutsu i Nara (14,98 m), som vi besökte 2013. Statyn tros ha gjutits redan 1252, och under en period var den förgylld (syns på fotot av ansiktet här under). Det är gratis att besöka Daibutsu, men vill man gå in i templet (vilket vi inte gjorde, vi var där för att se statyn) så kostar det ¥200 (ca 15 kr). Vi köpte också lite proviant medan vi besökte Daibutsu- snacks och Kamakuras "egna" plommon-soda.

Något som vi tyckte var riktigt kul var att man, för ¥20 (ca 1,50 kr), fick gå in i Buddha! Det var lite trångt och mörkt, men väldigt fascinerande att se spår av tillverkningen. Man fick också en annan känsla av dess storlek när man var "på insidan". Även duvorna hjälpte till med att få koll på skalan, de gillade tydligen att spatsera runt på Buddhas huvud.

Vårt sista stopp på heldagspromenaden blev Hasederatemplet, som ligger uppe på en höjd med utsikt över Kamakuras strand. Vi kom dit ganska sent, ca 10 min innan de stände insläppet (40 min innan stängning), så det fick bli ett ganska snabbt besök. Att besöka Hasederatemplet kostar ¥300 (ca 22 kr, yenen har gått upp!). De har en fin hemsida också, kolla in den om ni är intresserade av att se och läsa mer.

Hasedera är ett av Kamakuras stora buddhisttempel, grundat år 736, och är känt för sin stora förgyllda trästaty av Kannon (som jag tyvärr inte har något foto på, minns inte men antar att man inte fick fotografera den).

På området finns en otroligt vackert trädgård som vid vårt besök var full av blommande pioner. Det doftade helt fantastiskt och de hade satt ut japanska parasoller för att skydda blommorna mot solen. Vi insåg ganska snabbt att vi hade velat spendera mer tid här, då bara själva trädgården var otroligt fin. Så kanske blir det ett besök nu när vi åker igen.

Själva templet var också väldigt vackert! Verkligen värt ett besök. Eftersom att vi var där precis innan stängning var vi ganska ensamma på området, vilket var trevligt. Ofta är det ju annars ganska mycket folk på de stora sevärdheterna, så vi blev lite förvånade över att få ha templet och trädgården nästan helt för oss själva- vilket jag försöker visa på det här fotot (?).

Detta var nog ett av mina favoritställen i Kamakura. Allt var så fint! Trädgården, de olika tempelbyggnaderna, utsikten och alla små detaljer. Det var också en del saker vi inte hann med att titta på, så ett nytt besök måste det nästan bli.

Det sista vi gjorde var att ta oss ner till stranden. Där var det också superfint, speciellt då solen just börjat gå ned. Sedan promenerade vi tillbaka mot stationen, köpte på oss lite japanskt grönt te-godis och tog tåget tillbaka till Tokyo

Kamakura är verkligen en stad jag rekommenderar att besöka om man befinner sig i Tokyoområdet, det finns så mycket att se där! Att vi inte åkte hit förrän vår 4:e resa till Japan är dock ett mysterium.
Här finns Kamakura del 1 och del 2

- translation -
Part 3 of our seventh day in Japan (in 2014). We spent the day in Kamakura and visited Daibutsu (Great Buddha) and Hasedera temple before heading back to Tokyo