Sushi utan rå fisk

 
Ibland får jag kommentarer angående sushi och att många inte gillar eller tror att man ska gilla rå fisk. Sushi betyder inte automatiskt rå fisk (även om det är så i de flesta fall), så idag tänkte jag tipsa om två sätt att undvika rå fisk men ändå äta sushi!
 
 
Gör vegetarisk sushi! Man kan göra nigirizushi (sushi-kuddar med topping) med exempelvis avokado, inari (friterad "tofupåse") eller omelett, men lättast är att göra makizushi- dvs. rullar. Jag brukar göra makizushi när jag fått japanskt ris över, eller bara får ett infall, och då brukar de få innehålla det som finns hemma. Då blir det nästan alltid vegetariskt, automatiskt.
 
 
På det vänstra fotot ser ni vår kära japanska riskokare, och rullar som bara innehåller strimlad gurka och rostade sesamfrön. Gurkrullar (kappamakijapanska) är en av mina favoriter! De till höger gjorde jag till nyår, alltså hade jag planerat ingredienserna lite mer, och de innehåller gurka, avokado, paprika och sparris (rå). Eftersom det var nyårsfestligheter ville jag prova att göra ut-och-invända rullar (uramaki), vilket gick ganska bra för att bara vara andra försöket. Eller vad tycker ni?

Andra ingredienser jag brukar ha i är exempelvis morot, tamago (japansk omelett), sallad och tofu. Gör man rullar utan tamago är de faktisk också helt veganska. 
 
Gurka, paprika, och avokado 
 
För er som äter fisk, men inte gillar eller kan äta den rå så har jag ett andra tips. Nämligen att använda rökt eller gravad lax. 
 
 
Igår köpte jag lite gravad lax, i skivor, och eftersom att jag hade japanskt ris över från dagen innan så fick jag för mig att prova att göra sushi med laxen. Jag vet att många använder rökt lax när de gör sushi hemma, men gravad funkade faktiskt också (trots dillen som är på). Dessa är fyllda med svarta sesamfrön (rosta dem i en torr stekpanna, men håll koll så de inte bränns!), romansallad (de innersta bladen, därav den gula färgen), paprika och gravad lax. Och så lite wasabi förstås!
 
 
Det blev faktiskt riktigt gott! Och snyggt också. 
 
Jag har också provat att göra makizushi med rostbiff och philadelphia en gång, med en av mina vänner som vägrade äta rå lax (Hej Olof!). Det blev faktiskt förvånansvärt bra. 
 
Så, där har ni två tips på hur ni kan njuta av sushi utan rå fisk!
Ska ni göra hemmagjord sushi? Läs mitt inlägg med sushi-tips här

- translation -
Two ways of enjoying sushi without raw fish: vegetarian makizushi and makizushi with cured salmon (gravlax).

Shogayaki - ginger pork

 
Idag tänkte jag, för ovanlighetens skull, dela med mig av ett recept baserat på kött. Jag har varit tvungen att lägga om min kost lite, pga. att jag inte mår bra av att äta vissa saker, och börjat äta lite fisk och kyckling även hemma. Idag kom jag över ekologisk benfri fläskkarré så då fick det såklart bli kött med japanska smaker: Shogayaki (ingefärs-fläsk).
 
Jag utgick ifrån ett recept på Shogayaki ur 'Japansk vardagsmat: inte bara sushi' men ändrade lite, som man ju gör. Shoga = ingefära och yaki = stekt eller grillad. Oftast gör man shogayaki på fläskkött. 
 
 
Shogayaki / ginger pork, 1-2 port.
 
Fläskkött: jag hade benfri fläskkarré, som var superfin (1 st, ca 250g)
Japansk soja (2 tsk + 2 msk)
Sake (2 tsk + 2 msk)
Ingefära (1 tsk "saft" + 1 msk riven)
Socker (2 tsk)
 
Skär en fläskkarré i tunna skivor (skär åt "rätt" håll, så att det inte blir segt). Blanda sen en marinad av 2 tsk japansk soja, 2 tsk sake och 1 tsk "saft" från riven ingefära. Marinera köttet i detta i ca 10 minuter.
 
Hetta upp lite matolja i en wok (eller stekpanna) och woka hälften av köttet på hög värme. Ta upp, torka ut pannan och woka sedan resten av köttet. (Detta för att det inte ska bli för mycket i pannan på en gång, det kyler ner woken). När allt kött är genomstekt, blanda ytterligare en sås av 2 msk japansk soja, 2 msk sake, 2 tsk socker och 1 msk riven ingefära. Blanda ner såsen i wokpannan och värm upp så att köttet täcks av sås. Klart!
 
Servera med ris (helst japanskt, annars jasminris) och kanske nån mer sidorätt. 
 
 
Jag gjorde lite wokad vitkål och paprika (smaksatt med miso), ugnsrostade morötter och misosoppa till. Då räckte shogayakin till 2 portioner, så det blev lite över till en lunchlåda också. Superbra! 
 
Det är en vanlig rätt i bento, eftersom att rätten är god även kall. Ofta får man också shogayaki serverad med fint strimlad (rå) kål, åtminstone i Japan.  
 
 
Fler recept hittar ni här

- translation - 
My version of the Japanese dish shogayakiginger pork.
 

Kamakura del II. (dag 7)

 
Här kommer mer från vår senaste resa till Japan, fortsättning på den sjunde dagen då vi utforskade Kamakura. 
 
 
Efter vårt besök vid Engaku-ji promenerade vi till Meigetsu-in, ett litet tempelområde med en väldigt vacker trädgård. Vi kom tyvärr dit lagom till att körsbärsblommen (sakura) var överblommad, och hortensian inte börjat blomma än. Meigetsu-in är särskilt känd för sina vackra hortensiabuskar som tar över hela området i juni (speciellt trappan på fotot här under), och templet kallas också Ajisai-dera (hortensia templet). Inträdet kostade ¥300 (ca 21 kr), vilket är ungefär vad det brukar kosta att besöka tempel och trädgårdar i Japan. Under juni är det dock dyrare, ¥500. 
 
 
Förutom den fina trädgården, med en liten bambuskog och massa magnolia, finns också några små tempelbyggnader och en stenträdgård. Kolla in den lilla lilla guldkrabban!
 
 
Finast var det här rummet, med ett runt fönster ut mot den inre trädgården. Jag tycker det är så vackert med traditionella japanska rum, speciellt tatami (de traditionella halmmattorna)!  
 
 
Nästa stopp på vår vandring var Kenchō-ji, det främsta av Kamakuras fem zentempel. Tempelområdet bestod ursprungligen av 7 huvudbyggnader och 49 olika mindre tempelbyggnader, men de flesta av dessa förstördes i en rad bränder under 1300 och 1400-talet. Idag består Kenchō-ji av 10 huvudbyggnader och 10 mindre tempelbyggnader. Inträde: ¥300 (ca 21 kr).
 
 
På fotona ovan syns bland annat Sanmon (den stora porten framför Butsuden -"Buddhas sal"), Hōjō (tidigare översteprästens residens, används numer för ceremonier) och avbilden av Jizō Bosatsu (inne i Butsuden).
 
 
Bakom Hōjō, en av huvudbyggnaderna, finns en fin zenträdgård. Som oftast i japanska tempelbyggnader var man tvungen att ta av sig skorna när man gick in, här fick man lägga dem i en liten påse som man bar med sig.  
 
Vissa delar av tempelområdet är inte öppna för allmänheten, utan endast till för de zenmunkar som går i lära här. Kenchō-ji är nämligen det äldsta klostret för zen-undervisning i Japan.
 
 
En bit upp på berget, bakom resten av tempelbyggnaderna, kan man klättra upp och besöka en shintohelgedom som tillhör området. Vi började klättra men var tyvärr för hungriga för att orka hela vägen upp. 
 
 
Vi tog oss istället till Hachi no Ki, en restaurang som serverar shōjin ryōri, traditionell buddhistisk tempelmat (som nästan alltid är helt vegetarisk och vegansk). Något av det vackraste vi ätit! Priset var faktiskt helt överkomligt och nästan allt var väldigt gott.
 
 
Efter vår sena lunch tog vi oss vidare till en shintohelgedom med det nätta namnet Tsurugaoka Hachimangū. Det är Kamakuras viktigaste helgedom (helgedom=shintoism, tempel=zenbuddhism) som är ett väldigt populärt besöksmål i samband med det japanska nyårsfirandet.
 
 
Denna helgedom är gratis att besöka, och när man klättrat upp för den stora stentrappan ser man flera stora torii (portar) som leder hela vägen från helgedomen ner till Kamakuras strand. På området fanns också lite festivalstånd med mat och sötsaker, exempelvis kanderad frukt (som här ovan), och japaner och tursiter i traditionell yukata. Viktigt att dokumentera med en selfie såklart!
 
 
Resten av eftermiddagen spenderade vi fortsatt i Kamakura, så det kommer en sista del från dag sju på resan, snart. 
 
- translation - 
Part 2 of our seventh day in Japan (in 2014). We spent the day in Kamakura and visited temples, a garden and a shrine. We also ate some shōjin ryōri, vegetarian buddhist food.
 
Web Analytics